onsdag 21 maj 2008

Kirskål och Näckrosor!


I Rottneros Parkens sydligaste del, finns den klassicistiska paviljongen som till vardags kallas templet.
Inne i dunklet kan man ana Carl Eldhs byst av Gustaf VI Adolf.











Här ligger Signe, för alltid fångad i den vita marmorn! Älskarinna och modell åt skulptören Per Hesselberg. "Näckrosen" som skulpturen heter, var hans sista verk.


Mitt på dagen samlades "Trädgårdsdaxarna" hemma hos Ingela, en av deltagarna, för att avnjuta en delikat lunch bestående av, hör och häpna - Kirskålsoppa! Kan man tänka sig ett bättre sätt att dra nytta av detta ogräs?! Lena bidrog med egenhändigt nybakt grovt bröd! På bordet hade Ingela en stor vacker bukett med maskrosor - förstår ni att detta är en människa som verkligen SER naturen! Hade velat strosa runt länge i trädgården för att få höra alla växtnamn och ta del av Ingela och Sörens planer för framtiden.
Det som "brådskade" var att vi hade en guide som väntade på oss vid Rottneros Parken. Även vår lärare i engelska (ett av ämnena på kursen) var med på denna utflykt. Eftersom vi också läser ämnet turism & guidning, slogs det två flugor i en smäll, och guidningen var både på engelska och svenska. Har varit i parken många gånger genom åren men aldrig har jag gått en guidad tur, så det var på tiden. Vi bestämde i förväg att turen fick ta en timme, det blev dryga en och en halv. Guiden fick inte nog av att berätta och vi fick inte nog av att höra!

1 kommentar:

Tommy sa...

Hej Bettan!

Du har fått till en riktig pärla till blogg.

Och bilden av Signe som ligger så oblygt vid vattnet har jag haft i mina tankar sedan jag var en liten pojk i konstnärstankar (som blygt tänkte kan man göra så), jag tänkte samma om fågelmannen på torget i Arvika och Picassos skulptur i Kristinehamn.

Hoppas att det går bra nu på Mårbacka fast Trädgårdsmästare Annalena var tvungen att i all hast åka till Dalarna och besöka sin mor.

Vi hörs

Tommy