måndag 5 maj 2008

I förrgår såg jag två blåvingar kyssa min lavendel!

Det är balsam för själen!

När jag skulle hitta ett passande namn för min blogg ville jag gärna att det på något vis skulle spegla min vördnad för naturens läkande krafter. I synonym-ordboken kan man läsa: balsam tröst, lindring, läkedom, lisa och vederkvickelse. Ord som vi alla, med jord under naglarna eller tallbar i håret, förstår och känner igen oss i när vi vistas i skog, mark och trädgårdar.

Balsamblad är även namnet på en växt som också kallas luktsalvia, bondsalvia eller svensk salvia - växten är dock inte släkt med salviorna. Bladen har en frisk doft och användes förr i kyrkbuketter och ofta som bokmärke i psalmböcker då doften ansågs kunna hålla sömnen borta under långa predikningar. Kommer du till Selma Lagerlöfs Mårbacka under sommaren så strosa gärna i kryddträdgården, där växer balsamblad.

Imorgon kommer jag och mina kurskamrater på "Trädgårdsdax"att strosa i Karlstads Stadspark för att njuta av blommande magnolior - det är något att se fram emot när man vaknar på morgonen!

Inga kommentarer: