onsdag 7 maj 2008

Böcker som bar mig från förra hösten till den här våren!

Under hela långa vintern har jag återvänt till Hannu Sarenströms fina bok "Rimfrost och trädgårdsdrömmar" (Prisma ). På nytt och på nytt har jag bläddrat och läst hans poetiska betraktelser över sitt trädgårdsliv på Kinnekulle. Boken kom ut för första gången för elva år sedan - själv fick jag den i present i höstas.
Lusten att måla trädgård vaknade och bilden till vänster är inspirerad utifrån ett av många härliga foton i Hannus bok.
Akrylmålning på duk 30cmx40cm. © Bettan 2008









"Gabriellas trädgård" är ännu en underbar bok att hämta trädgårdsinspiration från. Skriven av Gabriella Dahlman (Natur och Kultur 2006). Precis ett sånt här litet hembyggt växthus som står intill en tegelvägg, skulle jag vilja ha själv. I väntan på att få ett eget har jag i stora drag målat av Gabriellas från ett foto i hennes bok.
Akrylmålning på duk 30cmx40cm. © Bettan 2008

Inga kommentarer: